Paušalno preduzetništvo je jedan od najpopularnijih modela poslovanja zbog svoje jednostavnosti i manjih administrativnih obaveza koje svaki pojedinac može veoma lako da savlada.
Međutim, iako je proces vođenja poslovanja lakši nego kod drugih oblika preduzetništva, i dalje postoje obaveze koje moraju biti ispunjene kako bi se izbegle kazne i neprijatnosti sa poreskom upravom.
U nastavku saznajte detalje na koje to stvari treba da obratite pažnju, koje su najčešće kazne za paušalce, kako do njih dolazi i šta možete preduzeti da ih izbegnete.
Najčešće greške paušalaca koje vode do kazni
Pre nego što se odlučite za otvaranje firme sa paušalnim oporezivanjem, ili ste to već uradili, pored razrade i vođenja svog biznisa, fokusirajte se na ovih nekoliko stvari kako biste izbegli eventualne neprijatnosti:
Nepravilno vođenje evidencija o prihodima
Paušalci su u obavezi da redovno vode evidenciju svojih prihoda. Čak i ako nije potrebno vođenje poslovnih knjiga kao kod drugih preduzetnika, greške u evidenciji prihoda mogu dovesti do novčane kazne i do dodatnih poreskih obaveza na koje niste računali.
Kašnjenje u podnošenju poreskih prijava
Iako mislite da ćete upamtiti – zapisujte sve! U moru poslovnih obaveza, često se dogodi da previdimo neki bitan datum koji može skupo da nas košta. Rokovi za podnošenje poreskih prijava, kao i svih drugih mesečnih izdataka su strogo definisani. Svako kašnjenje ili propust može da dovede do plaćanja novčane kazne i kamate na dugovanje.
Prekoračenje limita godišnjeg prihoda
Paušalci imaju zakonski definisan limit godišnjeg prihoda. Zato redovno proveravajte i obratite pažnju na ovaj bitan limit. Ukoliko se on prekorači, automatski gubite pravo na paušalno oporezivanje i prelazite u sistem redovnog knjigovodstva, a to sigurno ne želite da se dogodi.
Neprijavljivanje promena u poslovanju
Koliko god mislili da se neke sitnice podrazumevaju ili da možda nisu toliko bitne – proverite. Bolje da budete sitničavi i sumnjičavi nego da posle budete u problemu. Bilo kakva promena u poslovanju – adresa, šifra delatnosti, ili prestanak rada, mora da se prijavi nadležnim institucijama, u suprotnom možete da dobijete visoke kazne za to. Ovde se podrazumeva i učešće trećeg lica i njegov ulog što je kažnjivo, jer paušalno preduzetništvo podrazumeva samostalan rad, bez ulaganja drugog lica.
Visine kazni za najčešće prekršaje
Bolje sprečiti nego lečiti. Kazne za najčešće prekršaje kreću se od nekoliko hiljada, do čak nekoliko desetina ili stotina hiljada dinara. Poslednje što želite da se dogodi su ovakve neprijatnosti. Najviše i najčešće kazne za paušalce podrazumevaju:
– Kazne za kašnjenje u poreskim obavezama, u koje spada kašnjenje u podnošenju poreske prijave što može da rezultira kaznama od nekoliko desetina hiljada dinara, u zavisnosti od trajanja kašnjenja i visine obaveza.
– Novčane kazne za nepravilno prijavljivanje prihoda, u slučaju da poreska uprava otkrije da prihodi nisu pravilno prijavljeni, može izreći kazne koje uključuju i do nekoliko stotina hiljada dinara, plus da dodatno obavezno platite razliku u porezu.
– Posledice prekoračenja dozvoljenog limita prihoda, ako prekoračite limit godišnjeg prihoda, uz plaćanje kazne, imate i obavezu retroaktivnog obračuna PDV-a i prelazak u sistem redovnog knjigovodstva, što može značajno da poveća troškove vašeg poslovanja.
Kako izbeći najčešće kazne?
Da biste izbegli najčešće kazne, pored svog poslovanja, obratite pažnju na redovno ažuriranje poslovnih knjiga i evidencija. Čak i ako niste obavezni da vodite detaljno knjigovodstvo, pravilna evidencija prihoda i troškova pomoći će vam da ostanete u okviru zakonskih okvira.
Uz to, evidentirajte sve bitne datume i rokove. Pravovremeno podnošenje poreskih prijava spasiće vas potencijalnih muka. Koristite podsetnike i aplikacije. U slučaju da ne možete sve samostalno da postignete, angažujte knjigovođu kako biste osigurali da sve poreske obaveze budu odrađene na vreme.
U poslovanju se ništa ne podrazumeva. Tako je praćene limita godišnjeg prihoda obavezna stavka. Redovno kontrolišite svoje prihode i da biste se uverili i bili sigurni da nećete premašiti zakonski dozvoljeni limit.
Menjate adresu, ili neki od podataka – odmah prijavite! Bilo kakva promena u vašem poslovanju treba biti prijavljena u zakonskom roku kako biste izbegli nepotrebne komplikacije.
Saveti za angažovanje i saradnju s knjigovođom
U redu je da ne možete sve sami, da se ne razumete dovoljno u sve aspekte svog poslovanja, kao i da želite da angažujte knjigovođu, ili da se konsultujete oko detalja sa poreskim savetnikom.
U tom slučaju se dobro raspitajte i birajte knjigovođu sa iskustvom u radu sa paušalcima. Proverite njegove reference i dogovorite redovnu komunikaciju kako biste uvek bili u toku sa svojim obavezama.
Iako savetovanje sa stručnjacima košta, bićete mirniji i izbeći kazne koje bi vas potencijano koštale mnogostruko više. Zato, izdvojte vreme za redovno planiranje i savetovanje sa stručnim licima koja mogu da vam pomognu da izbegnete neprijatna iznenađenja i troškove.
Ako ipak želite da sve bude u vaši rukama i da vodite svoje poslovanje bez angažovanja knjigovođe, na raspolaganju vam je aplikacija namenja paušalcima koja pomaže u praćenju prihoda, rokova za prijave i obaveza prema poreskoj upravi. Aplikacija za paušalce je intuitivna, vrlo jednostavna za korišćenje i obaveštenja vam stižu u pravi čas, tako da nikada nećete kasniti sa svojim obavezama.
Zaključak
Otvaranje paušalne agencije može da donese brojne benefite, ali ujedno sa sobom nosi i ogromnu odgovornost.
Uz fokusiranje na svoj biznis, rast, razvoj i dodatne prihode, obavezno treba da budete upućeni i u eventualna ograničenja, ili kazne u slučaju neispunjavanja zakonskih okvira koje kao paušalac morate da ispoštujete.
Kazne za paušalce često dolaze kao rezultat nedovoljnog informisanja i lošeg upravljanja obavezama. Ako ne možete sve sami – potražite pomoć stručnjaka, instalirajte digitalnog knjigovođu i raspodelite poslove ili potražite dodatne savete.
Uz pravovremeno informisanje, redovno praćenje prihoda i blagovremenog izmirenja svojih obaveza, moći ćete da se fokusirate na rast svog biznisa i poslovanje i izbeći ćete eventualne neprilike koje bi dovele do kazni i dodatnih troškova.