Šta je KPO knjiga i kako se ona vodi u paušalnom poslovanju?

KPO knjiga Paušalko aplikacija

KPO knjiga, ili knjiga prihoda, predstavlja jedan od osnovih dokumenata paušalnih preduzetnika. Ona služi kako bi ostvareni prihodi bili evidentirani na pravilan način.

Iako paušalci nemaju obavezu da vode knjige na klasičan način uz knjigovođu, vođenje KPO knjige je ključan deo poslovanja, a ujedno i zakonska obaveza koja je regulisana članom 43. Zakona o porezu na dohodak građana.

U nastavku saznajte šta je KPO knjiga, šta se upisuje u KPO knjigu, kako se ona vodi i popunjava na pravilan način kao i da li KPO knjiga može da se vodi elektronski.

Šta se upisuje u KPO knjigu?

Knjiga prihoda je poslovna knjiga koja sadrži sve osnovne informacije o prihodima paušalnog preduzetnika. Jednostavnije rečeno – upisuju se samo fiskalni računi, ili izdate fakture za svaki pojedinačni prodati proizvod ili pruženu uslugu.

U nju se upisuju podaci kao što su:

  • Datum kada je određeni prihod ostvaren
  • Naziv ili ime klijenta (primalac uplate)
  • Broj i datum fakture (ako postoji)
  • Iznos prihoda (bruto prihod)
  • Način naplate (gotovina, račun ili plaćanje karticom)

Kako paušalci ne vode poslovne knjige u klasičnom smislu, oni nemaju obavezu da u KPO knjizi evidentiraju i rashode.

KPO knjiga je bitna da bi limit paušalnog oporezivanja i praćenje ostvarenog prihoda mogli da se prate, a to su:

  •  Limit u kalendarskoj godini (od 01.01. do 31.12. koji ne sme da bude viši od 6 miliona.
  •  Limitu periodu od 365 dana (bilo koji period) koji ne sme da bude viši od 8 miliona.

U slučaju da neki od ovih limita bude prekoračen, dolazi do gubitka statusa paušalca, što za sobom povlači i druge pravne korake i dodatne finansijske troškove.

Kako se vodi KPO knjiga?

KPO knjiga se vodi veoma jednostavno i to unosom podataka o prihodima u tabelu. Ona može se vodi na klasičan način, ručnim upisivanjem u svesku ili upisivanjem u exceltabelu ili nekom drugom elektronskom formatu.

Bitno je naglasiti da ne postoji jedan univerzalni obrazac koji moraju da primene svi paušalci, ali je važno da uneti podaci budu uredno zavedeni.

Da biste savladali kako se popunjava KPO knjiga, potrebno je da obratite pažnju na stvari koji ne smeju da izostanu:

  • Svaki ostvareni prihod treba da se unosi hronološkim redom
  • Za svaku uplatu se beleži datum i iznos
  • Ako postoji faktura, upisuje se njen broj
  • Na kraju godine se sabira ukupan prihod

Kako se upisuju podaci u KPO knjigu?

Najpre se popune podaci o paušalcu koji pruža usluge. Potrebno je uneti PIB firme, ime obveznika, ime firme, sedište firme, šifru obveznika i šifru delatnosti.

Potom se u kolonama popunjava sledeće:

  1. U 1.koloni unosi se broj ostvarenog prometa i uvek se ide rastuće, od broja 1 za tekuću kalendarsku godinu
  2. U 2.  koloni upisuje se datum i broj fakture, i savetuje se da se upiše i naziv klijenta radi lakše organizacije i potpunije evidencije
  3. U 3.  koloni unosi se tačan iznos faktrure koji je ostvaren od prodaje usluga ili proizvoda
  4. U 4. koloni unosi se zbir svih faktura od pruženih usluga ili proizvoda

Da li paušalci mogu da vode elektronski KPO knjigu?

Da. Ne postoji zvaničan zakon koji propisuje određenu formu vođenja KPO knjige, i ona može da se vodi elektronski.

Radi lakšeg i preglednijeg selektovanja i sređivanja podataka, paušalci najčešće koriste Exel tabele koji u mnogome olakšavaju vođenje KPO knjige i evidenciju prihoda.

Međutim, u slučajevima kada inspekcija zatraži uvid u KPO knjigu, preporučuje se da se podaci odštampaju ili sačuvaju u PDF formatu.

Kada je u pitanju KPO knjiga u elektronskoj formi, treba imati u vidu da ona pruža mnoge benefite u odnosu na klasično vođenje, kao što su lakše pretraživanje i ažuriranje podataka uz bolju preglednost. Uz to, zbirni izveštaji se brže prave, a mogućnost da se napravi neka greška, svedena je na minimum.

Sa KPO knjigom u elektronskom formatu, svaka izdata faktura se automatski dodaje i uvek imate evidenciju celokupnog ostvarenog prihoda. Kad se izdaju računi u stranoj valuti, u elektronskoj KPO knjizi, poput onoj iz aplikacije za paušalce, čitav iznos se prebacuje u dinare, po srednjem kursu dinara NBS na dan prometa i usluga.

U kom god obliku da vodite KPO knjigu, savetuje da obavezno redovno čuvate rezervne kopije podataka, kako oni ne bi bili slučajno izbrisani ili na neki drugi način oštećeni.

Da li preduzetnik koji vodi KPO knjigu podnosi finansijske izveštaje?

Kako paušalci plaćaju fiksni porez, bez obzira na prihod koji ostvare, oni nisu u obavezi da podnose finansijske izveštaje.

Međutim, i pored toga, važno je da redovno vodite KPO knjigu, jer Poreska uprava može da je traži na uvid u bilo kom momentu.

Da li se KPO knjiga overava?

KPO knjiga ne podleže obavezi overe u Poreskoj upravi. Preduzetnik je sam vodi i čuva, ali može biti predmet provere tokom poreske kontrole.

KPO knjiga je jednostavan, ali važan dokument za sve paušalne preduzetnike. Njeno pravilno vođenje pomaže u da pratite prihode i obezbeđuje da budete u okvirima zakonskih obaveza. Možete da se odlučite za klasično vođenje, ali imajte u vidu da elektronski vođene KPO knjige mogu biti mnogo praktičnije i omogućavaju lakši pregled prihoda uz bolju organizaciju.

Isprobaj Paušalko web aplikaciju besplatno

Digitalizujte svoje poslovanje – izdajte i šaljite fakture i profakture, automatski ih evidentirajte u sistemu, pratite zakonske limite prihoda i vodite poslovanje bez stresa. Sve što vam je potrebno za paušalnu agenciju, na dohvat ruke!