Kako da paušalac zaposli radnika – Procedura zapošljavanja po koracima

Iako uz ulazak u paušalne vode mislimo kako “moramo i možemo sve sami”, pojedine situacije navedu nas da promenimo stav. Povećan obim posla i nemogućnost njegovog samostalnog obavljanja često sa sobom nosi i potencijal za angažovanjem dodatne osobe.

Zapošljavanje radnika kao paušalno oporezovani preduzetnik može da deluje kao komplikovan zadatak, ali uz prave informacije i dobru pripremu, ceo proces je zapravo veoma brz i jednostavan.

U nastavku saznajte da li paušalni preduzetnik može da ima zaposlene, koji modeli angažovanja su mogući, kako izgleda procedura prijave radnika korak po korak, kao i koje sve obaveze i moguće posledice ima paušalac ovom prilikom.

Da li paušalac sme da ima zaposlene?

Paušalno oporezovani preduzetnik sme da zapošljava druge osobe, pod uslovom da time ne gubi status paušalca. Iako mnogi zamišljaju preduzetnike kao samostalne radnike, to u praksi ne mora da bude uvek tako.

Dakle, zakon dozvoljava da paušalac zaposli osobu, ali uz određena ograničenja koja se tiču vrste angažovanja, kao i broja zaposlenih. Uz poštovanje nekoliko tačaka, paušalac će bez bojazni uspeti da izbegne situacije koje bi ga dovele u sistem poslovanja u kom je u obavezi da vodi poslovne knjige.

Kada je reč o zapošljavanju radnika kod paušalaca, najčešće se radi radi o:

Razlike između zapošljavanja i angažovanja po ugovoru

Iako na prvi pogled izgledaju slično, zapošljavanje i angažovanje po ugovoru se po mnogo čemu razlikuju.

Paušalac može legalno da angažuje osobu bez da zasnuje radni odnos. Ovo je čest slučaj kod ugovora o delu ili autorskog ugovora. Ipak, ukoliko želite da osoba radi za vas redovno, u dogovoreno radno vreme i sa stalnim zadacima, to podrazumeva ugovor o radu.

Bitno je naglasiti da ukoliko zaposlena osoba obavlja ključne aktivnosti firme i inspekcija to prepozna kao „fiktivni paušal“ (npr. ako je jedan radnik jedini zaposlen kod vas, a firma od njega zavisi), može se pokrenuti proces gubitka statusa paušalca. Imajte u vidu ovu bitnu informaciju.

Zapošljavanja kod paušalaca – korak po korak

Glavni koraci kako biste kao paušalac zaposlili dodatnu osobu izgledaju ovako:

  1. Priprema dokumentacije – Potrebno je pripremiti ugovor o radu i druge akte: sistematizaciju radnog mesta, opšti akt ako postoji, i podatke o firmi.
  2. Prijava preko CROSO portala – Prijava radnika se vrši elektronski, najkasnije pre početka rada.
  3. Prijava PIO, zdravstva i osiguranja od povrede na radu – Radnik mora biti evidentiran u svim relevantnim fondovima.
  4. Vođenje evidencije o radu – Paušalac je dužan da vodi evidenciju o prisustvu na radu.

Koliko košta zapošljavanje radnika kao paušalac?

Troškovi zapošljavanja uključuju nekoliko stvari koje znatno podižu ukupni trošak:

  • Neto zarada
  • Doprinosi za PIO (14%), zdravstvo (10.3%), nezaposlenost (0.75%) na teret poslodavca
  • Porez na zarade (10%)

Na primer, za neto platu od 60.000 RSD, ukupni trošak poslodavca može da iznosi oko 90.000 RSD. Pored toga, imajte u vidu da uz ove osnovne stavke mogu da se jave i dodatni nepredviđeni troškovi za obračun zarade (angažovanje knjigovođe, plaćanje licence za određene softvere ili alate).

Koje greške paušalci najčešće prave prilikom zapošljavanja radnika?

Prilikom zapošljavanja dodatnih osoba, paušalni preduzetnik ponekad zbog nedovoljnog i neadekvatnog informisanja napravi greške kao što su:

  • Angažuje radnika bez ugovora
  • Kasni sa prijavom u sistem CROSO
  • Pogreši izbor ugovora (npr. ugovor o delu umesto ugovora o radu)
  • Zanemaruje obaveze vođenja evidencije

Sve ovo može da dovede do kazni i rizika od gubitka statusa paušalnog oporezivanja.

Kada paušalac prelazi u drugu vrstu oporezivanja?

Bitno je obratiti pažnju prilikom paušalnog poslovanja, kao i angažovanja dodatne osobe, na pojedinosti koje dovode do prelaska na drugu vrstu oporezivanja.

Ukoliko ukupan prihod pređe zakonski limit, imate više stalnozaposlenih ili vaše poslovanje pokazuje osobine “preduzetnika sa knjigama”, trebalo bi da razmislite o željama i mogućnostima oko smanjenja obima posla ili prelaska na drugačiji vid poslovanja.

Paušalac može da izgubi pravo na paušalno oporezivanje i da pređe u sistem vođenja poslovnih knjiga. Ova promena se registruje u Poreskoj upravi i nosi veće administrativne obaveze.

Ukoliko je obim posla porastao i ne možete sami da postignete sve obaveze, razmislite o angažovanju dodatne osobe. Ova odluka može da bude isplativa i korisna.

 Ipak, najvažnije je da sve pravno regulišete, da vodite računa o troškovima i obavezno konsultujte knjigovođu pre nego što donesete konačnu odluku. Zakažite razgovor sa knjigovođom ili pravnikom kako biste zapošljavanje sproveli legalno i bezbedno, bez rizika i bojazni da ćete izgubiti status paušalca.

Isprobaj Paušalko web aplikaciju besplatno

Digitalizujte svoje poslovanje – izdajte i šaljite fakture i profakture, automatski ih evidentirajte u sistemu, pratite zakonske limite prihoda i vodite poslovanje bez stresa. Sve što vam je potrebno za paušalnu agenciju, na dohvat ruke!

15 dana besplatno