Biti paušalac znači da ste sam svoj gazda i da se sve vi pitate. Ne zvuči nimalo loše, zar ne? No, to ujedno sa sobom povlači još mnoštvo dodatnih poslova i odgovornosti. Te tako osim što radite, pregovarate, vodite račune, komunicirate s klijentima i čuvate reputaciju malog biznisa.
A da li ste se ikada zapitali koliko svojih i klijentovih podataka i osetljivih informacija delite svakog dana, često i nesvesno, i gde oni na kraju završe?
Ime i prezime, JMBG, broj lične karte, PIB, adresa sedišta, kontakt podaci, brojevi računa, ugovori, pristupi nalozima i platformama, svi ovi podaci redovno cirkulišu u e-mailovima, CRM alatima, fakturama, predračunima i poslovnim dokumentima.
Posebno su izloženi paušalci u IT i marketing sektoru, koji često imaju pristup sistemima svojih klijenata – od društvenih mreža do servera i baza podataka.
U takvom okruženju, pitanje poverljivosti i zaštite podataka postaje više nego važno. Ono postaje odgovornost. Zato vam predstavljamo jedan od najvažnijih alata koji svaki preduzetnik, bez obzira na delatnost, treba da koristi: NDA ugovor.
U nastavku saznajte šta je NDA ugovor i na koji način možete da zaštitite podatke na pravi način.
Koje podatke paušalci svakodnevno dele?
U današnje vreme, čime god da se bavi vaša paušalna agencija, poslovanje ne može da prođe bez komunikacije preko uređaja.
Čak i ako ne radite s osetljivim dokumentima, svakodnevna poslovna komunikacija često uključuje:
- lične podatke vas i vaših klijenata
- poslovne kontakte i interne informacije
- finansijske izveštaje, analize i predloge
Ovi podaci mogu veoma lako da dođu u pogrešne ruke, bilo slučajno, zbog nepažnje, ili zbog nedostatka formalne zaštite.
Zato je važno da znate kako da prepoznate šta je poverljivo, ograničite deljenje podataka i da formalizujete saradnju sa klijentima i partnerima kako biste zaštitili sebe i druge na pravi način.
Šta je NDA ugovor i kako funkcioniše?
NDA (Non-Disclosure Agreement) ili ugovor o poverljivosti je pravni dokument koji definiše šta sve obuhvata obaveza čuvanja poverljivih podataka.
Najjednostavnije rečeno, vi i druga strana se dogovarate koje sve informacije i podatke ne smete da delite dalje, bez pisane dozvole. Tako NDA ugovor obično sadrži:
- definiciju poverljivih informacija (npr. sadržaj kampanje, kodove, nacrte)
- rok trajanja obaveze tajnosti (npr. 2 ili 5 godina)
- situacije u kojima se informacije smeju koristiti (npr. samo u okviru projekta)
- posledice kršenja ugovora (npr. naknada štete ili sudski postupak)
Dodatno, NDA može da bude potpisan i elektronski, putem servisa kao što su DocuSign, PandaDoc ili HelloSign. Drugi način jeste da se NDA ugovor po formiranju pošalje poštom, a potom vrati pošaljiocu potpisan.
Zašto je NDA posebno važan za IT i marketing paušalce?
U sektorima poput programiranja, SEO-a, digitalnog marketinga i dizajna, NDA je značajniji nego u drugim sferama poslovanja.
U ovim sektorima često se traži:
- pristup analitičkim nalozima (Google Analytics, Meta Business Suite),
- rad na “live” serverima ili bazama,
- izradu kampanja koje još nisu javno dostupne.
U svim ovim situacijama slučajevima, vaša obaveza nije samo profesionalna,već i pravna.
Tu na scenu nastupa NDA. Kroz NDA se štiti klijentova imovina, ali i vaša pozicija preduzetnika paušalca koji zna šta radi i kako da sebe i drugu stranu zaštiti.
Takođe, NDA štiti i vaše metode rada, ukoliko predstavljate strategiju, proces automatizacije ili kreativni predlog klijentu, a saradnja ne bude realizovana, ovaj dokument vam daje osnov da tražite zaštitu i pravnu sigurnost.
Da li je NDA ugovor obavezan?
Ugovor o poverljivosti podataka nije zakonski obavezan, ali je veoma koristan u poslovnoj praksi i preporučuje se baš svakom preduzetniku i u svim situacijama i saradnjama sa klijentima, baš kao što se i paušalni ugovor preporučuje kao elementarna stavka na početku saradnje.
Kako se štite vaši podaci?
Mnogi paušalci misle da NDA služi samo da zaštiti klijenta, ali to nije tačno. NDA može biti:
- jednostran – kada vi potpisujete da ćete čuvati poverljive informacije klijenta
- obostran – kada i klijent potpisuje da neće deliti vaše podatke i znanja bez dozvole
Na primer, ako šaljete predlog saradnje sa cenama i konkretnim strategijama, NDA može da speči klijenta da te ideje koristi bez vas.
Zato razmotrite dobro opciju ga koristite i kad vi prezentujete, ne samo kada vas angažuju.
Ne zaboravite, odnos sa klijentima je veoma dinamičan i u početku prisan. A kao u svakom odnosu, poverenje je osnova kako bi se posao odradio kako treba i obe strane bile zadovoljne.
Uz dobro odrađen posao, poverenje se gradi i čuva dokumentima. Ukoliko u svom poslovanju koristite NDA ugovor, pokazaćete da ste odgovoran, ozbiljan i profesionalan preduzetnik koji zna da čuva svoje klijente i njihovu privatnost, štiti sebe i uz sve to, razume vrednost podataka.
Ukoliko želite da dugoročno radite s ozbiljnim klijentima, NDA ne sme biti mestimično primenjivan već obavezan kao strategija koju ćete iznova i iznova praktikovati.