Interesovanje za paušalni ugovor može da se odnosi na ugovor između paušalca i njegovih klijenata, odnosno kada paušalac pruža usluge kao preduzetnik, ali da može značiti i ugovor o angažovanju paušalca od strane firme. Bilo kako bilo, osnova je da ljudi traže sigurnost, zapravo pravno pokriće za pruženu ili naručenu uslugu.
Ostanite sa nama do kraja teksta i saznajte šta je paušalni ugovor, da li paušalac mora imati ugovor sa svakim klijentom i kako se ovaj ugovor sastavlja.
Šta je paušalni ugovor?
Paušalni ugovor je pismeni dokaz o saradnji između preduzetnika paušalca i njegovog klijenta, kojim se definišu uslovi pružanja usluga, vremenski okvir, cena i način plaćanja. Može se odnositi na:
- Ugovor o angažovanju paušalca – kada neka firma ili pojedinac angažuje preduzetnika paušalca (npr. za IT usluge, dizajn, konsultacije iz različitih oblasti, itd.).
- Ugovor koji paušalac sklapa sa klijentima – dokument kojim se definiše konkretna usluga, rokovi, obaveze i način plaćanja između paušalca i naručilaca njegovih usluga.
Da li je obavezan paušalni ugovor?
U zakonu nema definisane obaveze potpisivanja ugovora između paušalaca i klijenata, tako da paušalni ugovor nije obavezan. S druge strane, ovakav ugovor je važan jer pruža pravnu sigurnost i dokazuje samostalnost u poslovanju. Može se koristiti i za jednokratne poslove i za dugoročnu saradnju, a posebno je preporučljiv kada se radi o većim iznosima ili redovnoj isporuci usluga.
Koje su prednosti potpisivanja paušalnog ugovora?
Kada se u međusobnoj saradnji paušalac i naručilac usluga odluče na potpisivanje ugovora, to automatski znači da:
- Ugovor štiti i paušalca i klijenta – ugovorom se definiše šta se radi, do kada i po kojoj ceni.
- Ugovor olakšava naplatu u slučaju kašnjenja ili spora.
- Važan je i za dokazivanje samostalnosti (ako neko proverava da li paušalac „radi kao zaposleni“).
- Ugovor je dobar osnov za fakturisanje – posebno ako dođe do poreske kontrole.
Kako se sklapa paušalni ugovor?
Paušalni ugovor, kao i svaki drugi poslovni ugovor, sklapa se na osnovu vrste i obima usluge, vremenskog okvira, cene i načina plaćanja.
Svaki paušalni ugovor treba da sadrži:
- Podatke o ugovornim stranama (paušalac i naručilac)
- Predmet ugovora (opis usluga koje se pružaju)
- Vremenski okvir (definisano da li je jednokratna usluga, mesečna ili dugoročna saradnja)
- Cenu i način plaćanja (po fakturi, do kog datuma, račun, avansno plaćanje)
- Definisane načine raskida i odgovornosti
- Klauzulu o autorskim pravima, poverljivost, itd. (ako je primenjivo)
Paušalni ugovor se može sklapati i elektronski, što podrazumeva da obe strane razmene potpisan i skeniran PDF putem mejla i potom proslede original poštom na adresu paušalca/naručioca usluga.
Kada je posebno bitno imati paušalni ugovor?
Paušalni ugovor je uvek preporučljiv ali je u određenim situacijama od izuzetnog značaja da se adekvatno formuliše i potpiše. Evo koje su to situacije:
- Ako postoji stalna saradnja sa istim klijentom (npr. paušalac obavlja posao svakog meseca i deluje kao zaposleni).
- Ako je reč o većoj sumi novca.
- Ako se usluga pruža na daljinu ili stranoj firmi, što je sve češći slučaj zbog remote pozicija.
- Ako postoji rizik da klijent neće platiti ili da će promeniti dogovorene stavke u nekom trenutku.
Ipak, koliko god poverenja da imate u saradnike, najprofesionalnije je da se zaštitite ugovorom jer pored svih benefita, to donosi rasterećenje i sigurnost i jednoj i drugoj strani.
Takođe, ukoliko firma angažuje paušalca za izvođenje usluga, ugovor je posebno bitan, pogotovo:
- Ako neko angažuje paušalca (kao dizajnera, programera itd.), preporučljivo je imati ugovor o saradnji, kojim se ne stvara radni odnos.
- Ugovor takođe dokazuje da je u pitanju spoljni saradnik, a ne zaposleni, čime se firma pravno štiti od mogućih kazni.
- Važno zbog tzv. „testa samostalnosti“ koji Poreska uprava može sprovoditi.
Ko sastavlja i ko je obavezan da potpiše paušalni ugovor?
Ugovor najčešće sastavlja sam paušalac koji pruža usluge (u dogovoru s klijentom nakon prvobitnog definisanja saradnje), a u ozbiljnijim slučajevima može pomoći i pravnik ili knjigovođa. Nema propisanog obrasca u kom formatu treba da se dostavi paušalni ugovor, za početak, on se može napisati u Wordu, sve dok sadrži ključne elemente (ko, šta, kada, kako i po kojoj ceni). Obično se, za potpisivanje šalje PDF dokument kad se definišu sve stavke i obe strane se slože sa navedenim.
Ugovor potpisuju obe strane, kao fizička lica (paušalac kao preduzetnik, a klijent kao firma ili pojedinac). Pečat nije obavezan, jer preduzetnici više nisu u zakonskoj obavezi da ga koriste, ali se može dodati iz formalnih razloga ako to jedna strana želi. Bitno je da ugovor bude jasan i da obe strane imaju po jedan potpisani primerak.
Ako se dvoumite da li ovaj poslovni korak treba da uvrstite kao obavezan baš u svakoj saradnji, naša prekoruka je da uvek odvojite vreme i uradite paušalni ugovor. Ovaj ugovor vas štiti, daje definisane rokove, pismeni je dokaz svega što ste se dogovorili na početku saradnje s klijentom i vašim saradnicima pokazuje profesionalizam i odlučnost da saradnja s vama bude besprekorna.