Svakom se desi da pogreši prilikom popunjavanja uplatnice ili ispisivanja broja računa. Iako tada sigurno pomislite da je smak sveta, kao ustalom većina ljudi, dobra stvar je da greške često mogu da se isprave veoma lako. Ne zaboravite da se to svima bar jednom dogodilo, tako da, samo se opustite.
Ukoliko ste paušalac, važno je da znate na koji način da pravilno ispravite grešku. Bilo da je vaša greška, bilo da je klijent pogrešno uneo iznos, poziv na broj ili uplatio uslugu koju nije naručio, važno je da procedura za povraćaj novca bude transparentna, zakonski ispravna i dobro dokumentovana.
U nastavku teksta donosimo vam praktično i sigurno rešenje u situacijama kada se desi pogrešna uplata na račun paušalca.
Pogrešna uplata – najčešći slučajevi
Često u žurbi znamo da izgubimo koncentraciju, radimo nekoliko stvari odjednom ili previdimo i načinimo grešku prilikom transfera novca.
Kod paušalaca najčešće greške kod uplate na tekući račun uključuju:
- uplatu većeg iznosa nego što je dogovoreno (ako se slučajno doda još jedna nula ili nas zbuni zarez kod iznosa)
- uplatu na pogrešan račun (npr. fizičkom licu umesto firmi)
- uplatu za uslugu koja nije realizovana ili dogovorena
- duplu uplatu zbog tehničke greške ili nesporazuma (kada prvi put uplata “ne prođe” pa je ponovimo, a ona je već realizovana)
Da li paušalac može da vrati novac?
Ovo pitanje mnoge buni, ali je odgovor potvrdan. Iako paušalni preduzetnik ne vodi dvostruko knjigovodstvo, on ima pravo da izvrši povraćaj sredstava klijentu, ali uz jasnu evidenciju o tome.
Sam povraćaj novca može da bude realizovan kao:
- povrat celokupnog iznosa (ako je uplata bila greška)
- umanjenje buduće uplate (ako se klijent složi da se višak zadrži kao avans)
- izdavanje stornirane fakture (ako je faktura prethodno izdata i greškom naplaćena)
U zavisnosti od situacije koja se dogodila, možete izabrati opciju koja će najviše odgovarati novonastaloj situaciji i veoma brzo i jednostavno ispraviti grešku.
Kako vratiti novac klijentu i anulirati grešku?
Ako se dogodi greška u uplati, preporučeni koraci za paušalce su sledeći:
- Utvrdite razlog greške – kontaktirajte klijenta i proverite da li je greška evidentna i sa njihove strane.
- Zapišete podatke o uplati – datum, iznos, broj računa, svrha uplate.
- Izdate dokument – ako postoji faktura, izdajete storno fakturu. Ukoliko nije bilo fakture, obavezno napravite interni zapis ili belešku o povraćaju.
- Vratite novac klijentu – preko poslovnog računa paušalne firme, tako što ćete navesti istu ili sličnu svrhu uplate i podatke klijenta.
- Sačuvajte dokumentaciju – kopiju izvoda o povraćaju i pisani trag komunikacije.
Poželjno je da ne preskočite nijedan korak, jer iako vam sada deluje da je nepotreban, nakon nekog perioda možete bitne informacije da zaboravite. Dodatno, pisani trag ima mnogo jaču vrednost nego dogovor koji nije nigde zaveden.
Da li je potreban knjigovođa za povrat novca usled greške?
Paušalni preduzetnici nisu u obavezi da imaju knjigovođu i uglavnom sami vode svoju evidenciju, sada sve više uz pomoć aplikacije za paušalce. Međutim, ukoliko dođe do neregularnih situacija poput pogrešnih uplata ili storniranja već izdatih faktura, savetuju se konsultacije sa knjigovođom.
On može da pomogne kako bi se pravilno evidentirao povraćaj sredstava, da izda storno fakture u skladu sa pravilima, kao i da pomogne kako bi se izbegli problemi u poreskoj kontroli.
Iako na prvi pogled angažovanje knjigovođe u ovoj siguaciji izgleda kao bespotreban trošak, na duže staze to nije tako. Bolje je da blagovremeno potražite savet, nego da ponovo pogešite i kasnije dodatno objašnjavate nepravilnosti.
Da li klijent mora da napiše zahtev za povrat novca?
Zahtev za povraćaj sredstava nije zakonski obavezan, ali se preporučuje jer vas štiti od potencijalnih nesporazuma, predstavlja dokaz za evidenciju i olakšava komunikaciju i poreznu kontrolu.
Kako se piše zahtev za povrat novca?
Klijent može uputiti zahtev za povrat novca u jednostavnoj formi, putem e-maila ili kao štampan dokument.
Bitno je da sadrži informacije kao što su:
- Ime i prezime / naziv firme koja traži povraćaj
- Iznos i datum pogrešne uplate
- Broj računa na koji je novac uplaćen
- Svrhu povraćaja
- Broj računa za povraćaj (ako je drugačiji)
- Kontakt podatke i potpis klijenta
Primer zahteva za povrat novca putem mejla:
Poštovani,
Greškom sam izvršila uplatu u iznosu od 12.000 RSD na vaš račun dana 02.07.2025. godine. Molim vas da izvršite povrat sredstava na sledeći račun: RS35 1234 0000 1234 5678 91.
Uplata je bila greškom realizovana za uslugu koja nije poručena.
Hvala unapred na razumevanju.
Srdačno,
Tamara Marković
tamara1234@email.com
Koliko god na prvi pogled izgledale strašno, pogrešne ulate su neprijatna, ali često brzo rešiva situacija. Najvažnije je da ne ignorišete problem, već da brzo i transparentno reagujete.
Klijenti će ceniti vaš profesionalan pristup, a vi ćete ostati u skladu sa zakonima i dobrom poslovnom praksom.