Bilo kojim poslom da ste se bavili pre ulaska u paušalne vode, sigurno ste bar jednom čuli za pojmove faktura i profaktura, a li ste sigurni da znate šta oni znače?
Kada ste kao paušalac i vodite firmu, jasno razumevanje finansijske dokumentacije ključan je deo uspešnog poslovanja. Faktura i profaktura su dva često korišćena dokumenta, ali sa različitim funkcijama.
U nastavku saznajte koje su glavne razlike između fakture i profakture kao i koja je uloga ovih dokumenata u poslovanju.
Šta je faktura?
Faktura, poznata i kao račun, predstavlja dokument koji je pravno obavezujući. Fakturu pružalac usluge šalje kupcu i to kako bi potvrdio prodaju proizvoda ili realizaciju usluga.
Ona mora da sadrži neke od bitnih informacija kao što su:
- Pun naziv i adrese pružaoca usluga i klijenta, to jest izdavaoca i primaoca
- Detaljan opis proizvoda ili usluga koje su realizovane saradnjom
- Tačno, jasno i taksativno navedene informacije vezane za uslugu ili proizvod, kao što su količina i cena
- Ukupan iznos novčanih sredstava koji klijent treba da uplati
- Jasno naveden rok plaćanja i broj računa na koji je potrebno izvršiti uplatu
Kao što se može primetiti, faktura predstavlja osnov za knjiženje i obračun poreza, a njena ispravnost je od velikog značaja za pravilnu saradnju sa klijentima i finansijsko poslovanje.
Šta je profaktura?
Profaktura je dokument koji je informativne prirode. Ona služi kao ponuda ili preliminarni račun.
Profaktura nije pravno obavezujuća i ne može da se koristi za knjiženje ili obračun poreza, a najčešće se izdaje u situacijama kao što su:
- Predlog saradnje između pružaoca usluge i samog klijenta
- Naručivanje, i to za narudžbine koje još nisu poslate
- Uplata pre nego što roba bude isporučena ili usluga realizovana
Razlike između fakture i profakture
Iako su oba dokumenta bitan deo poslovne komunikacije između klijenta i pružaoca usluge, postoji nekoliko stvari u kojima je razlika između fakture i profakture veoma jasna.
- Profaktura predstavlja dokument informativne prirode. Bitno je naglasiti da ona nije pravno obavezujuća. Glavna uloga profakture je da posluži kao ponuda, ili predračun, te tako i rok plaćanja naveden u njoj služi samo kao predlog.
- Faktura, s druge strane,predstavlja dokument koji obavezuje. Ona se koristi u situacijama kada je potrebno uraditi knjiženje i obračun poreza. U fakturi je rok plaćanja jasno i tačno naveden.
Kao što se može videti, profaktura je dokument koji prethodi fakturi i daje okvirne uslove za saradnju, dok faktura služi kako bi se, sve dogovoreno ispoštovalo, uz obavezujuću notu kada je u pitanju plaćanje i rok koji treba ispoštovati.
Kada koristiti fakturu, a kada profakturu?
Ne zaboravite, faktura se izdaje tek nakon što je dogovor između klijenta i pružaoca usluge postignut i usluga ili proizvod isporučen.
Profaktura se, s druge strane, koristi u ranim fazama pregovora ili kada je potrebno potvrditi samu nameru kupovine.
Uz bolje razumevanje razlike između fakture i profakture izbeći ćete potencijalne greške sa administracijom, a ujedno i bolje i samouverenije upravljati svojom poslovnom dokumentacijom.
Držite sve konce u svojim rukama, kada je vaša paušalna firma u pitanju. Uz dodatno zalaganje, brzo ćete u bilo koje doba dana i noći bez muke upravljati fakturama i profakturama.
U slučaju da niste vični sa dokumentacijom, ili jednostavno ne želite tim poslom da se bavite, uvek možete da ga preusmerite i da se obratite stručnjacima za paušalno poslovanje, ili da preuzmete apikaciju za paušalce i optimizujete svoje poslovanje u par klikova.
Ne libite se da potražite pomoć ako vam je ona potrebna. Rešite se svih nedoumica da biste mogli da se u potpunosti fokusirate na razvoj svojih usluga ili proizvoda.