Šta znači avans i da li je obavezan u paušalnom preduzetništvu?

Ukoliko ste otvorili paušalnu firmu, ili tek planirate, sigurno ste se susreli po prvi put sa mnogo novih i nepoznatih stručnih pojmova, a da niste sigurni šta oni zaista znače.

Tako se kao paušalac možete susresti sa pitanjem vezanim sa plaćanje avansa i da li je on obavezan u ovom tipu poslovanja.

U nastavku saznajte šta predstavlja avans, da li se razlikuje od akontacije i kapare, kao i da li je i kada je obavezan u paušalnom preduzetništvu.

Avans – značenje

Avans je novčana uplata koju klijent izvršava unapred, pre nego što preduzetnik isporuči robu ili izvrši određenu uslugu.

Kada govorimo o paušalnom poslovanju, avans može da igra bitnu ulogu, kako bi se obezbedila poslovna stabilnost i kako ne bi došlo do neplaniranih troškova i gubitaka, u slučaju da se klijent u međuvremenu predomisli i na “pola posla” odustane od porudžbine.

Avans nije uvek obavezan, ali njegova primena može da bude veoma značajna i korisna u situacijama kada su potrebna početna ulaganja, kada postoji rizik da se posao otkaže, ili kada se posao realizuje u više etapa.

Kako paušalci ne vode poslovne knjige, ni avans kao takav ne menja način oporezivanja. Međutim, on se beleži kao prihod u momentu kada se naplati. To znači da uplata avansa mora da bude propraćena odgovarajućom dokumentacijom, kao što su profaktura ili avansni račun, kao i  da je zabeležena i vidljiva u evidenciji prometa.

Bitno je naglasiti da, po poreskim pravilima, danom uplate avansa nastaje poreska obaveza za PDV obveznike. Kod paušalnih preduzetnika to nije slučaj jer su oni van sistema PDV-a, osim u određenim situacijama kada ulaze u taj sistem, kao kada je u pitanju prekoračenje godišnjeg limita.

Akontacija i avans – na šta se tačno odnose?

Često možemo čuti kako se termini „akontacija“ i „avans“ u svakodnevnom govoru koriste kao sinonimi.

Ipak, ne radi se o istoj stvari, te tako postoje nijanse u značenju:

  • Akontacija – najčešće označava delimičnu uplatu ukupne sume koja se plaća u više rata
  • Avans – za razliku od akontacije, može da bude delimična ili puna uplata koja je izvršena unapred.

Ako govorimo sa pravnog aspekta, sama razlika između avansa i akontacije je zanemarljiva, i kao takva,  često ne utiče na tok poslovanja.

Međutim, preporučuje se da se u ugovoru jasno precizira šta uplata predstavlja kako bi se izbegla zabuna ako dođe do potencijalnog otkazivanja posla ili do eventualnog povrata sredstava.

Avans ili kapara – u čemu je razlika?

Za razliku od avansa i akontacije, gde su slični pojmovi u pitanju, avans i kapara imaju drugačiju pravnu težinu:

  • Avans – u najvećem broju situacija bude vraćen klijentu, ukoliko posao zbog nekog razloga ne bude realizovan
  • Kapara – zadržava se, ili čak duplira u zavisnosti od toga ko je odgovoran za to što ugovor nije ispoštovan (član 83. Zakona o obligacionim odnosima).

Zbog toga  je važno već u ugovoru da jasno i nedvosmisleno navedete da li se radi o avansu ili kapari – jer to drastično menja način kako ćete postupati u slučaju da jedna strana odustane od dogovora.

Kada se avans preporučuje za paušalce?

Iako avans nije obavezan u paušalnom preduzetništvu, on se ipak često sreće kod paušalaca kao sredstvo dodatne sigurnosti.

Avans se posebno preporučuje:

  • Kod novih klijenata s kojima prvi put sarađujete
  • Kada posao zahteva materijalne troškove (štampa, kupovina opreme, angažovanje trećih lica),
  • Kod projekata koji se duže realizuju
  • Kada postoji rizik da klijent neće da izmiri obaveze nakon završetka posla

Za paušalce koji posluju u IT sektoru, dizajnu, marketingu, zanatstvu ili savetodavnim uslugama, avans može da bude korisno sredstvo da se unapred pokriju troškovi ili rezerviše termin.

Kako izgleda avansna faktura i da li je neophodna?

Paušalci nemaju obavezu da vode klasične fakture kao preduzetnici u sistemu PDV-a, ali se ipak preporučuje izdavanje profakture ili avansnog računa, kako bi uplata bila evidentirana i transparentna.

Avansna faktura treba da sadrži:

  • Naziv i adresu preduzetnika i klijenta
  • Iznos koji se uplaćuje kao avans
  • Na šta se avans odnosi (opis usluge/proizvoda)
  • Datum izdavanja
  • Napomenu da se radi o avansu

Ovakav dokument može da bude jednostavan, ali, s druge strane, dovoljno jasan da na adekvatan način zaštiti i preduzetnika i klijenta u slučaju  da dođe do potencijalnog nesporazuma.

Kako paušalci knjiže avans?

Paušalni preduzetnici ne vode poslovne knjige, ali su ipak dužni da vode evidenciju o prometu.

U trenutku kada se avans uplati, on se evidentira kao prihod, bez obzira na to kada će usluga da bude završena. Ovo je važno za utvrđivanje osnovice za porez i doprinose.

Napomena, kod paušalaca koji su obveznici PDV-a, avans podrazumeva izdavanje avansne fakture sa iskazanim PDV-om i obavezu da se taj PDV uplati u momentu prijema avansa.

Avans u značajnoj meri pomaže paušalcima da planiraju vreme i zaštite svoje poslovanje. Iako se ne smatra obaveznim, on često zna da bude veoma koristan, posebno kada su u pitanju poslovi sa nepoznatim ili inostranim klijentima, većim ulaganjima ili projektima u više faza.

Vrednujte svoje vreme, trud i novac i ne oklevajte da tražite avans prilikom svog zalaganja. Osigurajte se kako biste izbegli potencijalne materijalne i nematerijalne gubitke.

Dogovorite uslove sa klijentom pre početka rada i pravilno dokumentujte, uz naglasak na konkretne i nedvosmislene uslove plaćanja.

Uz jasno razlikovanje avansa, akontacije i kapare moći ćete kao paušalni preduzetnik da se zaštitite u slučaju nepredviđenih okolnosti, a transparentna komunikacija i precizna evidencija značajno će doprineti zdravim poslovnim odnosima.

Isprobaj Paušalko web aplikaciju besplatno

Digitalizujte svoje poslovanje – izdajte i šaljite fakture i profakture, automatski ih evidentirajte u sistemu, pratite zakonske limite prihoda i vodite poslovanje bez stresa. Sve što vam je potrebno za paušalnu agenciju, na dohvat ruke!

15 dana besplatno