Ukoliko ste otvorili paušalnu firmu, ili tek planirate, sigurno ste se susreli po prvi put sa mnogo novih i nepoznatih stručnih pojmova, a da niste sigurni šta oni zaista znače.
Tako se kao paušalac možete susresti sa pitanjem vezanim sa plaćanje avansa i da li je on obavezan u ovom tipu poslovanja.
U nastavku saznajte šta predstavlja avans, da li se razlikuje od akontacije i kapare, kao i da li je i kada je obavezan u paušalnom preduzetništvu.
Avans – značenje
Avans je novčana uplata koju klijent izvršava unapred, pre nego što preduzetnik isporuči robu ili izvrši određenu uslugu.
Kada govorimo o paušalnom poslovanju, avans može da igra bitnu ulogu, kako bi se obezbedila poslovna stabilnost i kako ne bi došlo do neplaniranih troškova i gubitaka, u slučaju da se klijent u međuvremenu predomisli i na “pola posla” odustane od porudžbine.
Avans nije uvek obavezan, ali njegova primena može da bude veoma značajna i korisna u situacijama kada su potrebna početna ulaganja, kada postoji rizik da se posao otkaže, ili kada se posao realizuje u više etapa.
Kako paušalci ne vode poslovne knjige, ni avans kao takav ne menja način oporezivanja. Međutim, on se beleži kao prihod u momentu kada se naplati. To znači da uplata avansa mora da bude propraćena odgovarajućom dokumentacijom, kao što su profaktura ili avansni račun, kao i da je zabeležena i vidljiva u evidenciji prometa.
Bitno je naglasiti da, po poreskim pravilima, danom uplate avansa nastaje poreska obaveza za PDV obveznike. Kod paušalnih preduzetnika to nije slučaj jer su oni van sistema PDV-a, osim u određenim situacijama kada ulaze u taj sistem, kao kada je u pitanju prekoračenje godišnjeg limita.
Akontacija i avans – na šta se tačno odnose?
Često možemo čuti kako se termini „akontacija“ i „avans“ u svakodnevnom govoru koriste kao sinonimi.
Ipak, ne radi se o istoj stvari, te tako postoje nijanse u značenju:
- Akontacija – najčešće označava delimičnu uplatu ukupne sume koja se plaća u više rata
- Avans – za razliku od akontacije, može da bude delimična ili puna uplata koja je izvršena unapred.
Ako govorimo sa pravnog aspekta, sama razlika između avansa i akontacije je zanemarljiva, i kao takva, često ne utiče na tok poslovanja.
Međutim, preporučuje se da se u ugovoru jasno precizira šta uplata predstavlja kako bi se izbegla zabuna ako dođe do potencijalnog otkazivanja posla ili do eventualnog povrata sredstava.
Avans ili kapara – u čemu je razlika?
Za razliku od avansa i akontacije, gde su slični pojmovi u pitanju, avans i kapara imaju drugačiju pravnu težinu:
- Avans – u najvećem broju situacija bude vraćen klijentu, ukoliko posao zbog nekog razloga ne bude realizovan
- Kapara – zadržava se, ili čak duplira u zavisnosti od toga ko je odgovoran za to što ugovor nije ispoštovan (član 83. Zakona o obligacionim odnosima).
Zbog toga je važno već u ugovoru da jasno i nedvosmisleno navedete da li se radi o avansu ili kapari – jer to drastično menja način kako ćete postupati u slučaju da jedna strana odustane od dogovora.
Kada se avans preporučuje za paušalce?
Iako avans nije obavezan u paušalnom preduzetništvu, on se ipak često sreće kod paušalaca kao sredstvo dodatne sigurnosti.
Avans se posebno preporučuje:
- Kod novih klijenata s kojima prvi put sarađujete
- Kada posao zahteva materijalne troškove (štampa, kupovina opreme, angažovanje trećih lica),
- Kod projekata koji se duže realizuju
- Kada postoji rizik da klijent neće da izmiri obaveze nakon završetka posla
Za paušalce koji posluju u IT sektoru, dizajnu, marketingu, zanatstvu ili savetodavnim uslugama, avans može da bude korisno sredstvo da se unapred pokriju troškovi ili rezerviše termin.
Kako izgleda avansna faktura i da li je neophodna?
Paušalci nemaju obavezu da vode klasične fakture kao preduzetnici u sistemu PDV-a, ali se ipak preporučuje izdavanje profakture ili avansnog računa, kako bi uplata bila evidentirana i transparentna.
Avansna faktura treba da sadrži:
- Naziv i adresu preduzetnika i klijenta
- Iznos koji se uplaćuje kao avans
- Na šta se avans odnosi (opis usluge/proizvoda)
- Datum izdavanja
- Napomenu da se radi o avansu
Ovakav dokument može da bude jednostavan, ali, s druge strane, dovoljno jasan da na adekvatan način zaštiti i preduzetnika i klijenta u slučaju da dođe do potencijalnog nesporazuma.
Kako paušalci knjiže avans?
Paušalni preduzetnici ne vode poslovne knjige, ali su ipak dužni da vode evidenciju o prometu.
U trenutku kada se avans uplati, on se evidentira kao prihod, bez obzira na to kada će usluga da bude završena. Ovo je važno za utvrđivanje osnovice za porez i doprinose.
Napomena, kod paušalaca koji su obveznici PDV-a, avans podrazumeva izdavanje avansne fakture sa iskazanim PDV-om i obavezu da se taj PDV uplati u momentu prijema avansa.
Avans u značajnoj meri pomaže paušalcima da planiraju vreme i zaštite svoje poslovanje. Iako se ne smatra obaveznim, on često zna da bude veoma koristan, posebno kada su u pitanju poslovi sa nepoznatim ili inostranim klijentima, većim ulaganjima ili projektima u više faza.
Vrednujte svoje vreme, trud i novac i ne oklevajte da tražite avans prilikom svog zalaganja. Osigurajte se kako biste izbegli potencijalne materijalne i nematerijalne gubitke.
Dogovorite uslove sa klijentom pre početka rada i pravilno dokumentujte, uz naglasak na konkretne i nedvosmislene uslove plaćanja.
Uz jasno razlikovanje avansa, akontacije i kapare moći ćete kao paušalni preduzetnik da se zaštitite u slučaju nepredviđenih okolnosti, a transparentna komunikacija i precizna evidencija značajno će doprineti zdravim poslovnim odnosima.